העור, ההורמון והפריון – מאת ד״ר אכי פרידמן

תסמונת השחלה הפוליציסטית (pco) הינה תופעה הקיימת בכ-8% מנשים בגיל הפריון נובעת מסיבות הורמונליות וגורמת להשלכות מטאבוליות, אנדוקריניות, לבביות ואחרות.

ההשלכות ההורמונליות הבולטות הם פעילות יתר של הורמונים גבריים (היפר אנדרוגניזם) ומצבים של רמות אינסולין גבוהות בדם (היפראינסולינמיה) שלהן השלכות דרמטיות וארוכות טווח על מצב הבריאות הכללי.

המופעים העוריים השונים הנובעים מהתסמונת יכולים להיות מאותרים ומאובחנים ע״י רופא עור וכל העוסקים הפרא-רפואים בתחום זה ולכן עלינו להכיר, לזהות ולאבחן גורמים אלו.

מאפייני התסמונת הן: ציסטות בקצות השחלה שמקורן בזקיקי שחלה המכילים ביציות. בעוד שבמהלך ביוץ תקין משתחררת ביצית אחת מזקיק בשחלה הרי שאצל נשים שלוקות בתסמונת קיים חוסר איזון הורמונלי, בין השאר, ברמות טטסטורון גבוהות מהרגיל, דבר המונע הבשלה תקינה של הזקיקים ושחרורה של ביצית. הזקיקים הנ״ל הופכים לציסטות ושחלה כזו עשויה להחיל מספר רב של ציסטות. התסמונת הוכרה לראשונה כתסמונת שטיין לוונטל (ע״ש שני הרופאים שהיו הראשונים לתארה) וכוללת מספר מרכיבים:

מיעוט ביוצים, סימני פעילות יתר של הורמונים גברים ותמונה על קולית של ריבוי ציסטות בשחלות. האבחנה נעשית על דרך השלילה כלומר יש לשלול סיבות וגורמים אחרים העשוים להיות מקור לבעיות הרפואיות ורק אם שוללים את כל האחרים נותרת אבחנת השחלה הפוליצסטית.

המסלולים ההורמונלים של התסמונות מערבים שילובים של אנדרוגנים, אינסולין, LH ןאסטרוגנים ומובילים למגוון תופעות קליניות וסיבוכים מטבוליים.

יש לזכור כי במקרים רבים הבעיה קיימת אך המופע הקליני אינו נראה לעין. כך לדוגמא בקרב נשים עם מחזורים תקינים וללא כל סימן לpco  ניתן למצוא בבדיקה על קולית שחלות פוליצסטיות אצל רבע מהן.

כך גם ב92% עם שיעור יתר, 87% עם מיעוט מחזורים חודשים וב82% מנשים בגיל הפוריות הסובלות מסכרת הגיל המבוגר.

ההשפעות המטבוליות הן המרכיב המשמעותי של התסמונות שבד״כ מלוות את הנשים הסובלות מהן כל חייהן ופוגעות באיכות החיים בצורה מהותית. נמצא כי ל47% מהנשים עם pco יש תסמונת מטבולית.

תסמונת מטבולית היא השם הכולל שניתן למספר מרכיבים כגון השמנת יתר, רמות סוכר גבוהות בדם, רמות שומני דם גבוהים ויתר לחץ דם. כפועל יוצא מתסמונת זו קיים סיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב וכלי דם, הפרעות שינה, מחלות הכבד השומני ובעית פסכולוגיות /פסיכיאטריות המשוייכות בין השאר להשפעה המצטברת לכל הנ״ל כמו גם לבעיות פריון הנובעות מהתסמונת . אנו עדים כאן לשאלת ״הביצה והתרנגולת״ הקלאסית בנסיון להסיק האם הפרעות אכילה, השמנת יתר, דכאון, חרדה, שינוים במבנה הגוף, שיעור יתר וכד׳ הם הגורמים או התוצאה.

חשוב לבדוק ולאבחן את הבעיה ולהתייחס למרכיבים המהותיים תוך נסיון למציאת פתרון טיפולי. ניתן לחלק בחלוקה גסה את הטיפולים לטיפולים הורמונלים וכאלה שאינם הורמונלים.

[ninja_forms_display_form id=”19″]

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?