יבלות באברי המין – מורה נבוכים – ד”ר אכי פרידמן

מה הן ומה מקורן?

מקורן של היבלות בווירוס אשר עובר בהדבקה בעת מגע מיני מאדם לאדם. יבלות אלו אופייניות במראה ובמרקם, אינן כואבות ועשויות להופיע בכל אזור החלציים, שיער הבושת, נרתיק וצוואר הרחם, עכוזים ופי הטבעת. מקורן של היבלות הללו בקבוצת וירוסים המכונה HPV. בקבוצה זו מעל 150 זנים שונים של יבלות ויראליות.

מה הסיכון של הדבקה בווירוס?

אצל הגברים ההדבקה מתבטאת בהופעת היבלות ויראליות האופייניות וקיים סיכון של הדבקת בן / בת הזוג. אצל נשים יכולות להופיע יבלות כאלו גם באזורים נסתרים דוגמת צוואר הרחם. קיימים 4 זנים בעלי פוטנציאל לגרום להתפתחות סרטן צוואר הרחם אצל נשים. קיים גם סיכון קטן ביותר להתפתחות בסרטן הלוע.

מהי מניעה נכונה?

כעקרון יש להימנע  ממגע מיני עם בן/בת זוג שלהם יבלות ידועות הנראות לעין. יש הטוענים כי אם הקונדום מכסה את היבלות הקיימות זו היא הגנה מספקת. הדעות לגבי טענה זו חלוקות. רצוי כי כל מי שסובל או סבל מהתופעה יודיע לבן/בת הזוג לגבי עצם קיומה או היותה בעברו. על כל אישה לעבור ביקורת סדירה אצל רופא נשים כאשר בביקורת זו תתבצע בדיקת קולפוסקופיה לבחינת צוואר הרחם. כמובן שאם לבן הזוג יש יבלות רצוי ליידע את הרופא הבודק על כך. הופעה של יבלות אצל כל אדם מצריכות פניה לשם אבחון וטיפול הולם אצל רופא עור ו/או רופא נשים.

הטיפול?

הטיפול ביבלות הוא ע”י הריסתן והעלמתן. ניתן לעשות זאת בעזרת תכשירים רפואיים במריחה או בעזרת אמצעים פיזיקליים המובילים להרס מכני של היבלות דוגמת מחט חשמלית, חנקן נוזלי או לייזר. יש לציין כי בכל שיטות הטיפול הנ”ל מטפלים ביבלות קיימות אך אין הדבר מבטיח כי היבלות לא תחזורנה או שחדשות לא תופענה. רצוי מאוד לגלח את שיער הערווה טרם הטיפול בכדי לזהות את כל היבלות העשויות להסתתר בין השערות.

חיסון?

מזה מספר שנים קיימים שני חיסונים כנגד שילובים שונים של זני הווירוס. חיסון כזה רצוי שיינתן לכל נערה טרם שהיא מתחילה לקיים יחסי מין.

[ninja_forms_display_form id=”19″]

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?