הסרת נגעי עור ושומות – ד”ר אכי פרידמן

מהם נגעי עור?
נגעי עור הינם נגעים הקיימים על פני העור, מולדים (כלומר מלידה) או נרכשים (כלומר, מופיעים במהלך החיים) אשר מתעוררת לגביהם השאלה האם הם בעלי משמעות רפואית והאם יש צורך או רצון להרחקתם. בין הנגעים המוכרים: שומות (נקודות חן), בין אם הן בולטות או שטוחות, המנגיומות (כלי דם הבולטים אל פני העור), יבלות ויראליות באזורי גוף שונים (יבלות שטוחות באזור הפנים והידים, יבלות בולטות בידיים וברגלים), שרכי עור הנפוצים סביב העניים, בצוואר, בתי שחי, מפשעות, כתמי גיל (אותם כתמים חומים, שטוחים המופיעים לרוב באזור ראש, צוואר, אמות ושוקיים) ומגוון רב נוסף של נגעים עוריים המופיעים באזורי גוף שונים כתוצאה מגיל, הידבקות (יבלות ויראליות) הורמונים (פיגמנטציה בפנים כתוצאה מנטילת גלולות / הריון והנקה). נגעים עוריים המופיעים בעקבות דיכוי המערכת החיסונית (עקב מחלות / טיפול תרופתי) ועוד.

 

להסיר או לא להסיר? – זו השאלה!
התשובה לשאלה זו היא שניתן להסיר כמעט כל נגע אולם, זו אינה ההתלבטות היחידה שאליה צריך להתייחס בעת שאנו באים להסיר נגעי עור כלשהם ובמיוחד כאלו שאנו מאבחנים כנגעים שפירים ואותם אנו מבקשים להסיר לשם אסתטיקה בלבד.

 

לפני הכל, יש להבהיר סוגיה עיקרית אחת: את הבדיקה והאבחון יש לבצע אצל רופא עור מומחה .
ע”פ הספרות הרפואית העדכנית, יש לבצע מעקב הדוק משותף כאשר על המטופל לבחון את הנגעים הרלוונטים אחת לחודש בחפשו אחר שינויים (גודל, צורה, צבע, שוליים וכד) ולהיבדק ע”י רופא עור פעמים – שלוש בשנה. תדירות הבדיקות הינה כמובן פועל יוצא של מספר השומות , סוג וגוון העור וההיסטוריה הרפואית הרלוונטית (האם התגלו/הורחקו/טופלו נגעי עור בדרך כלשהי בעבר או אם קיימת היסטוריה משפחתית של נגעי עור בעייתים). באם מתגלה נגע חשוד כלשהו (בין אם חדש או ישן או נגע מוכר שהשתנה) יש לפנות לבדיקת רופא עור מומחה ובאם יתעורר הצורך יש לבצע כריתה אבחנתית (ביופסיה) של הנגע. במצב זה אנו מתייחסים יותר לצורך הרפואי תוך נסיון לשמר עד כמה שניתן את הפן האסתטי של הפרוצדורה בין אם מדובר בכריתה אבחנתית בלבד (תוצאה שפירה) ובין אם מדובר בצורך לבצע טיפול המשכי כלשהו (תוצאה שאינה שפירה). חשוב לזכור, כי במצבים בהם קיים חשד כלשהו יש לבצע כריתה כירורגית ולאחר מכן לשלוח את הנגע לבדיקה במעבדה (פתולוגיה) אין אפשרות במצבים אלה לבצע כריתה “הרסנית” של הנגע (חנקן נוזלי / צריבה / לייזר) היות ואז לא תיוותר רקמה שניתן יהיה לבדוק! במצבים בהם הנגעים מתבררים כשפירים או שהינם מאובחנים מלכתחילה ככאלו בסבירות גבוהה (ע”י רופא) עולה שאלת התוצאה האסתטית שלאחר סיום הפעולה.

בהקשר זה יש לזכור מספר גורמים המשפיעים על איכות התוצאה:

  1. יכולת הריפוי של העור במטופל/ת הספציפי/ת – תכונה גנטית אשר אינה ניתנת לשינוי / שליטה.
  2. מיקום הנגע העורי – נגע עורי באזור שבו מתח רב עשוי לייצר ריפוי פחות מוצלח מנגע עורי שבאזור ללא כל מתח.
  3. גודל הנגע העורי ועומקו ברקמת העור – נגעים גדולים / עמוקים עשויים בריפוי לייצר צלקת לעיתים בשרנית (קלואיד) וטיפול בצלקת כזו לשם צמצומה עשוי להיות ארוך ומתסכל.
  4. צורת הטיפול – קיים מגוון רחב  של אפשרויות טיפוליות לשם הסרת נגעים למשל כריתה כירורגית / חנקן נוזלי / צריבה במחט חשמלית / לייזר ועוד. גם הבחירה באופן ההסרה צריכה להתייחס לתוצאות עתידיות ולתופעות הלוואי שעלולות להתגלות אפילו זמן רב לאחר ביצוע  הפעולה. לדוגמא, הופעת צלקות או כתמים בגוונים שונים בהירים / כהים מגוון העור (היפו/היפר פיגמנטרים) כתוצאה מהפעלת אנרגיה חמה (לייזר) קרה (חנקן) על האיזור המטופל. כתמים כאלו במידה והם נוצרים הינם בעיתיים לטיפול ולטשטוש בהמשך. גורם חשוב שיש לקחתו בחשבון הינו חשיפה לשמש. ככלל חשיפה כזו מומלצת כיום בצורה מאוד מוגבלת אם בכלל. כאשר מבקשים לבצע פעולות אסתטיות ובעיקר כאשר מדובר הוא באזורים שקשה להסתיר מקרינת השמש (פנים, צוואר) רצוי לקחת בחשבון אתכל האמור לעיל ולבצע את הפעולה בתקופת החורף.יש לזכור כי גם בתקופת החורף זורחת בארצנו השמש בעוצמות משמעותיות ולפיכך, רצוי להימנע באופן מוגדר ומכוון מחשיפת האזור המטופל גם בתקופה זו.

לסיכום, במידה והמדובר הוא בפעולה אלקטיבית (שנעשת מבחירה) כדאי לקחת בחשבון את כל הגורמים לעיל במיוחד אם הפעולה אמורה להתבצע באזורים גלויים כמו פנים וצוואר כיוון שמניעת סיבוכים הינה דרך טובה הרבה יותר להתמודד איתם מאשר הנסיונות לטפל בהם אם וכאשר הם מופיעים.

עיקרי הדברים:

  1. יש לבצע מעקב עצמי אחת לחודש.
  2. יש לבצע מעקב אצל רופא עור מומחה פעמים- שלוש בשנה
  3. כל נגע עורי אשר חל בו שינוי מחייב בדיקה אצל רופא עור מוסמך
  4. הסרת נגעים מבוצעת ע”י רופא עור מוסמך או כירורג פלסטי
  5. יש להתייחס לתוצאות אסתטיות אפשריות של הפעולה, בהתחשב במיקומה, בגודל הנגע, בגנטיקה, באופן וצורת הטיפול ובחשיפה לשמש של האזור המטופל
  6. בדיקות שנשלחות למעבדה – על המטופל לברר תוצאות המעבדה לאחר כחודש מביצוע הפעולה.
  7. אין להמתין ולסמוך שהרופא יתריע במידה ויש צורך בהמשך טיפול – דאג/י לשלוות הנפש שלך!
[ninja_forms_display_form id=”19″]

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?