הקשר בין מזון ופצעי בגרות – ד”ר אכי פרידמן

אקנה (פצעי בגרות) הינה תופעה מוכרת הנצפית ברוב מוחלט של מתבגרים. רבים עשויים לסבול מהתופעה גם אחרי גיל ההתבגרות ויש נשים הסובלות ממנה עד גיל הבלות. למעשה זו היא התופעה העורית הנפוצה ביותר במדינות המערב.

המנגנון בהיווצרות פצעי הבגרות מוכר וברור אך הסיבות המובילות למצב, חומרת הבעיה, משכה והקשר לגורמים שונים כגון גנטיקה, מזון והורמונים ממשיכים להיות מטרה למחקר מתמיד. אין להמעיט בחשיבותם של הנטייה הגנטית והשפעת מערכת ההורמונלית על התופעה.

על הקשר בין תזונה לפצעי בגרות

לגבי מזון, הרי שבנושא זה חלים שינויים לעיתים קרובות. בעבר, נהגו להזהיר מפני אכילת מטוגנים, גבינות צהובות, שוקולד ומתוקים בעיקר לאור הקשר האמפירי בניהם לבין הופעת גל של פצעים. מדהים לגלות כי עד 2007 לא נמצא קשר מובהק בין המזון הנצרך (הדיאטה) לבין פצעי הבגרות. לאחרונה גברה המודעות לקשר העמוק של הדיאטה להופעת / החמרת מצב האקנה וזאת לאחר מספר מחקרים ותצפיות.

נמצא כי אקנה נפוצה הרבה יותר בקרב תושבי מדינות מתועשות ומפותחות מאשר בקרב אוכלוסיות נחשלות בערי שדה. הדיאטה נטולת השומנים ובעלת האינדקס הגליקמי הנמוך עשויה להסביר הבדל זה. יתרה מכך, תצפיות על אוכלוסיות נחשלות שעברו להתגורר בערים מתועשות ומפותחות הדגימו עליה משמעותית בהופעה ובחומרה של פצעי בגרות ככל הנראה בעקבות שינוים תזונתיים בעקבות מעבר זה. צריכת פחמימות מוגברת ולמרבה ההפתעה צריכת מוצרי חלב (ובעיקר חלב דל שומן!!!) גרמו גם הם לעליה בתדירות וחומרת הפצעים.

ההסבר האפשרי: בחלב דל שומן יש פחות הורמונים נשיים ולפיכך ייתכן כי הפעלת גורמים הורמונליים (ולאו דווקא רמת השומן בעור) הם האחראיים להחמרה באקנה בכל הקשור לתזונה. יחד עם זאת עדין לא ברורה השפעתם של אומגה 3, נוגדי חמצון, אבץ, ויטאמין A וסיבים תזונתיים על פצעי בגרות. לפיכך, אין ככל הנראה מקום לשלול את הקשר שבין הדיאטה שאנו צורכים לבין הופעת או החמרת פצעי הבגרות.

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?