מזיעים ולא מחום – הזעת יתר

חזרה

מזיעים ולא מחום

אם בגדיכם ספוגים בזיעה גם כשקר, אם כפות הידיים נוטפות זיעה עד כדי מבוכה ופגיעה בביצוע מטלות שגרתיות, אתם סובלים מהזעת יתר!

ד״ר אכי פרידמן, מומחה ברפואת עור ומין, דרמו אסתטיקה ולייזר, על הבעיה והפתרון הטיפולי ללא ניתוח

מנגנון ההזעה נועד לשמור על טמפרטורת גוף תקינה. כאשר חם הוא יקרר את גופנו באמצעות הפרשת זיעה דרך כ- 5 מיליון בלוטות זיעה הנמצאות על עור הגוף. כמו כן, במחלות המלוות בחום גבוה ובפעילות מואצת, הפרשת הזיעה תתגבר כדי לצנן את הגוף. הזעה מוגברת אופיינית גם למצבי מתח (סטרס), כסימפטום של גיל המעבר בעקבות שינויים הורמונאליים ואצל הסובלים מהשמנת יתר. ואולם אצל חלק מהאנשים קיימת הפרעה במנגנון הזיעה וגופם יפריש כמות זיעה מוגברת ללא הסבר, גם כאשר קר, ללא קשר למאמץ פיזי או לשינויים הורמונאליים.

על פי החברה הבינלאומית להזעת יתר (International Hyperhidrosis Society), כ-  5% מהאוכלוסייה סובלים מהפרשה בלתי מבוקרת של זיעה. ההפרשה המוגברת של הזיעה, מתרחשת בכל טמפרטורה, ללא קשר לפעילות פיזית מאומצת וללא קשר להיגיינה. כמובן שבאקלים חם האופייני ברב ימות השנה בישראל, הבעיה מטרידה עוד יותר.

הזעת יתר (Hyperhidrosis), מופיעה אצל גברים, נשים וילדים החל מגיל ההתבגרות.

הגורמים להזעת יתר אינם ברורים לגמרי, יחד עם זאת קיים קשר תורשתי וכמחצית מהסובלים מהזעת יתר מעידים כי בני משפחה נוספים סובלים מהבעיה.

חוסר נוחות פיזית וחברתית

הזעת יתר אופיינית בעיקר לבתי השחי, לכפות הידיים ולכפות הרגליים, אך יכולה להופיע גם בפנים, בגב, בקרקפת ובמפשעות. הסובלים מהזעת יתר בבתי השחי ובגב, מסתובבים רב שעות היום עם בגדים ספוגים בזיעה, גם אם יקפידו להחליף חולצות כמה פעמים ביום, יתקלחו וישתמשו בדיאודורנט. ההפרשה המוגברת של זיעה גורמת לאי נוחות פיזית וחברתית כאחד מאחר שכתמי הזיעה ניכרים היטב על הבגדים.

לסובלים מהזעת יתר בכפות הידיים, בנוסף למבוכה החברתית הגורמת לעיתים להימנעות מאינטראקציה חברתית כמו לחיצת ידיים ולהימנעות מיחסים אינטימיים, יש לבעיה גם השלכות תפקודיות. מכיוון שכפות הידיים נוטפות זיעה, לא נוח ולא נעים לאחוז בטלפון הנייד, בהגה, בעכבר המחשב ועוד. אלה שסובלים מהזעת יתר בכפות הרגליים מחליפים גרביים כמה פעמים ביום, נעליהם תמיד לחות והם אינם נועלים סנדלים גם כשמאד חם.

אצל מי שמתמודד עם הזעת יתר ביותר מאזור אחד בגוף, הבעיה מטרידה עוד יותר. על פי הערכות, מעל 75% מהסובלים מהזעת יתר בבתי השחי, סובלים מהזעת יתר גם באיברים אחרים.

שליטה חלקית בריח הזיעה

אצל חלק מהאנשים שסובלים מהזעת יתר, הזיעה יכולה להיות מלווה בריח עז ולא נעים. ואולם את ריח הזיעה ברב המקרים קל להפחית היות שהוא מושפע גם מהמזון שאנו אוכלים וגם מתכונות העור. הסובלים מריח זיעה חריף יכולים להפחית מעוצמתו על ידי הגבלת צריכה של מזונות שהפרשתם בזיעה מלווה בריח חזק, בעיקר לפני מפגשים חברתיים. דוגמא למזונות שאכילתם משפיעה על ריח הגוף: שום, חילבה, סחוג, כורכום וקפה שחור.

איך פועל מנגנון הזעת היתר?

מנגנון הפרשת הזיעה במוח, מופעל על ידי מרכז ויסות החום בהיפותלמוס, אזור המוח האחראי גם  על ויסות הרעב והצמא. כאשר חום הגוף עולה, ההיפותלמוס שולח אל בלוטות הזיעה הוראה באמצעות המוליך העצבי אציטיל כולין להפריש זיעה, במטרה לקרר את הגוף. במקרים בהם קיימת הפרעה במערכת ויסות החום במוח, יוצר חוסר שליטה בהולכת האציטיל כולין אל בלוטות הזיעה והוא ייתן  להם שדר להפריש עוד ועוד זיעה, ללא קשר לטמפרטורת הגוף. 

כיצד מטפלים בהזעת יתר

מטרת הטיפול היא להפחית את הפעילות של המוליך העצבי הנותן הוראה לבלוטות הזיעה להתכווץ ולהפריש זיעה.  אם בעבר הפתרון היה ניתוחי, הרי שכבר למעלה מעשור, ניתן לטפל בהזעת יתר בטיפול מקומי ולא ניתוחי. הטיפול מתבצע באמצעות הזרקה נקודתית של אחד מהתכשירים בוטוקס או דיספורט, שניהם תכשירים בעלי התוויות טיפוליות רבות: יישור קמטים, הזעת יתר, מיגרנות, חולשת שרירים לאחר אירוע מוחי ועוד. לשני החומרים הללו השפעה על פעולת המוליך העצבי הנותן הוראה לבלוטת הזיעה, ולמעשה הם חוסמים את מעבר הגירוי העצבי מהעצב אל בלוטת הזיעה. חסימת המוליך העצבי אציטיל כולין מובילה לירידה ניכרת בהפרשת הזיעה והיא תופרש בהתאם לצורך הגוף בוויסות החום ולא באופן חסר שליטה. טיפול זה יעיל להזעת מוגברת בבתי השחי, בכפות הידיים ובכפות הרגליים.

דיוק בנקודת ההזרקה ובמינון

דיוק בנקודות ההזרקה ומינון החומר המוזרק כתמיסה מהולה, חשובים ביותר להצלחת הטיפול ולמניעת תופעות לוואי, על כן חשוב שהטיפול יבוצע על ידי רופא, מומחה ברפואת עור.

החומר המוזרק מהול ומכיל כמות מזערית של חומר פעיל, לכן הסיכוי לתופעות לוואי בנקודת ההזרקה נמוך מאד.

ההזרקה לאזורים המאופיינים בהזעת יתר, מבוצעת באמצעות מספר דקירות שטחיות בעזרת מחט עדינה ודקה.

הטיפול בהזעת יתר באמצעות זריקות בוטוקס או דיספורט מבוצע לאחר אלחוש מקומי.

תוצאות מצוינות בדיכוי הפרשת הזיעה

השפעת ההזרקה של בוטוקס או דיספורט על העברת הגירוי העצבי אל בלוטות הזיעה באזור המוזרק, ניכרת לאחר כשבוע עד שלושה שבועות והיא נמשכת בין 3 ל- 6 חודשים (אצל רב המטופלים 6 חודשים), במהלכם הפרשת הזיעה מופחתת. כעבור פרק זמן זה יש לחזור על הטיפול.

לסיכום, הזעת יתר מציקה ברמה הפיזית וברמה החברתית. הסובלים מהזעת יתר טרודים מתגובת הסביבה וחווים ירידה בביטחון העצמי ולעיתים אף הימנעות מאינטראקציה חברתית וזוגית.

טיפול קצר, ללא ניתוח, יפסיק את הפרשת הזיעה המוגברת ויסייע לך בשיפור הרגשתך הפיזית, הנפשית ובהעלאת הביטחון העצמי.

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?