אסטמה של העור – ד”ר אכי פרידמן

תופעה זו מתבטאת בד”כ בעור יבש, פצוע, סדוק, מגורה ואדמומי ומופיעה ב-90% מהמקרים עד גיל 5. לעיתים נדירות ביותר, מתחילה התופעה בגיל המבוגר. בעוד שבקרב ילדים סובלים ממנה כ-15% אזי בקרב מבוגרים מדובר על עד 3% הסובלים מהמחלה. הנגעים תחילים כאזורי יובש מגרדים בעיקר בקפלים (מרפקים, מאחורי הברכיים, צוואר) נגעים כאלה יכולים להופיע גם באזורי גוף אחרים שאינם  קפלים.

התופעה גנטית, אינה מדבקת, ובאלו הסובלים מנגעים באזורי גוף נרחבים נראה לעיתים גם התפתחות של אסטמה בדרכי הנשימה. בניגוד להרבה תפיסות קודמות. מזונות שונים אינם גורמים להופעת הבעיה, אולם אין ספק שרגישות קיימת למזונות עשויה להחמיר את התופעה. אנו עדים ללא ספק לעליה משמעותית בשכיחות המחלה ביובל השנים האחרון אולם אין לכך הסבר מדעי ברור.

כמו במרבית הבעיות הרפואיות הכרוניות המוכרות, גם כאן המניעה היא שיטת הטיפול המועדפת. יש מקום להימנע מגורמי סיכון מוכרים כגון אוויר קר ויבש, מצבי מתח ולחץ, תכשירים כימיים (דלקים, דבקים, שמנים ) או גורמים אחרים בעלי פוטנציאל לעורר את התופעה. יש להרבות (ובעיקר בטיפול בילדים) במריחת קרמי לחות, שימוש סדיר בשמן אמבט וסביבת חיים נטולת גורמים “מאיימים”.

גם במצבים בהם התופעה מחמירה והדבר נפוץ בד”כ בעונות מעבר, רצוי שלא להזדרז ולהשתמש בתכשירים סטרואידים ממספר סיבות:

  1. התכשירים הסטרואידים עשויים לספק הקלה מהירה ומרשימה אך בד"כ עם הפסקת השימוש בהם אנו עשים לחזרה ובגדול(!) של כל התופעות המוכרות.
  2. השימוש בסטרואידים רצוי שיהיה מוגבל בזמן, על פני שטחי גוף מוגדרים וקטנים ותוך "גמילה" כלומר ירידה בתדירות ובכמות השימוש די מהירים.
  3. שימוש ארוך טווח בתכשירים סטרואידים עשוי לגרום נזקים הן מפאת הסיכון שבספיגת הסטרואידים למחזור הדם והן מפאת הנזקים הנגרמים ע"י הסטרואידים לעור מפאת שימוש ממושך.
  4. שימוש תדיר ומאסיבי בסטרואידים עשוי להוביל למצב שבו לכשנזדקק לתרופה התגובה תהיה מוגבלת ונטולת משמעות

עצות להתנהלות יומיומית: רצוי לשמור על סביבה לא יבשה במיוחד (יש לזכור כי גם מזגן וגם חימום מייבשים מאוד את האוויר) ולכן ייתכן ויש מקום להשתמש במכשירים המוסיפים לחות לאוויר. יש להימנע משימוש במים חמים במיוחד וממגע ארוך במים וסבונים ככל הניתן. ויש לשמן את עור הגוף באמצעים מגוונים (לא תרופתיים ככל שניתן).

יש לזכור כי  בד”כ מדובר בתופעה עונתית, זמנית החולפת, במרבית המקרים, במהלך העשור השני לחיים

[ninja_forms_display_form id=”19″]

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?