פתרונות להזעת יתר – ד”ר אכי פרידמן

 

הזעת יתר – הבעיה והפתרון הפשוט
הזעת יתר הינה תופעה המוכרת בתחום הרפואה ובתחום האסתטיקה. בישראל סובלים מהתופעה על צורותיה השונות מעל 250 אלף איש. ההזעה הינה תהליך שבו מתבצע ויסות חום הגוף בדרך של הפרשת החום לסביבה. מצבי הזעת היתר הינם מצבים שבהם הגוף עובד (בטורים גבוהים) והדבר יכול לקרות גם במצבים בהם לא קיים חום חיצוני או לא מתבצעת פעילות גופנית המצדיקה הזעה כזו; אלו המצבים שבהם הסובלים מהזעת יתר עשויים למצוא עצמם נבוכים חברתית בגין הזעה מסיבית ולא פרופורציונלית בארועים מיוחדים – הופעת כתמי זיעה בבתי שחי במצבי לחץ ומתח וריבוי זיעה בכף היד. המצב מקשה על ביצוע פעולות כמו כתיבה, לעיתים, ומהווה מחסום במפגשים חברתיים.

סוגי הזעת יתר
הזעת יתר ראשונית – המקושרת יותר למצבי מתח נפשי/לחץ/התרגשות, וזו עשויה להיות הזעת יתר ממוקדת (לאזורים מסוימים), למשל: בטן, גב וחזה.
הזעת יתר כללית – כאן יש לאבחן בין מצב של הזעת יתר בכל הגוף שלא בגין מחלה או מצב מטבולי לבין מצבים של הזעת יתר כללית, העשויים להיות סימן לשינויים הורמונלים, גיל המעבר, הפרעה בפעילות אנדוקרינית (למשל – בלוטת המגן), ממאירויות, השמנת-יתר וכד׳.
 

הזעת יתר היא בעלת קשר תורשתי. היא יכולה להיות מלווה בריח זיעה בלתי נעים ולשם אבחונה יש כמובן לשלול מחלות שונות. מידת ההפרעה ממנה סובל הפרט היא אינדיווידואלית לכל אדם, וזאת כיוון שמדובר בתופעה הפוגעת באיכות החיים. אזורי הגוף השונים המושפעים מהתופעה הם: הזעת יתר בכפות ידיים ורגליים שעשויה להתחיל כבר בגיל הילדות; הזעת יתר בבתי שחי המתחילה בעיקר בגיל התיכון, והזעת יתר בפנים ובצוואר אשר מתחילה בעיקר בעשור הרביעי לחיים.

 

גורמי ריח
ריח הזיעה הוא פונקציה של המזונות אותם אנו אוכלים כמו גם תכונות עור למשל. ישנם המזיעים באופן מסיבי, אולם ריח זיעתם הוא קל ובלתי מורגש, ולעומתם כאלה המזיעים אפילו בצורה קלה ומוקדית אך לזיעתם ריח חריף וניכר בסביבתם. כיוון שלא ניתן לשנות את תכונות עורנו, הרי ניתן לנסות ולשנות את אותם מרכיבים בתזונה הגורמים הן לזיעה מוגברת והן לריחות החריפים המלווים אותה. מבין המרכיבים המוכרים כמשפיעים על ריח הזעה ניתן למנות את השום, חילבה, סחוג, עירית וכורכום. בכדי להפיג את השפעת התבלינים הנ”ל ניתן לנסות ללעוס עלי פטרוזיליה טריים או תפוח אדמה מבושל במים או לחם יבש; אולם שיטות אלה הן פרטניות ועל כל אחד לנסותם לגבי עצמו. במידה והשיטה לא עובדת נכון יהיה להימנע מאכילתם של כל אותם (גורמי ריח) לפני ארועים חברתיים.

ישנן דרכי טיפול שונות בתופעת הזעת יתר מאמרי זה התמקד בשיטת הטיפול תוך שימוש ברעלן הבוטולניום טוקסין (בוטוקס).

 

בוטוליניום טוקסין (בוטוקס)
פעולה זו הינה פעולה פשוטה הכוללת הזרקה של בוטוקס, המבצע ניתוק כימי בין העצב ובלוטת הזיעה. הפעולה אורכת זמן קצר, כרוכה בכאב מינימאלי ותוצאותיה נצפות כשבוע-עד שלושה שבועות לאחר ההזרקה. היתרון בפעולה זו הוא בעובדה שהשפעת החומר הינה ממוקדת לאזור אליו הוזרק ולכן אין כמעט תופעות סיסטמיות (כלל גופיות).

הבוטוקס יעיל לפרק זמן של כ-4-6 חודשים שלאחריהם יש לחזור על פעולת ההזרקה. אצל כאלו הסובלים מהזעת יתר בעיקר בקיץ ניתן לבצע את פעולת ההזרקה בסביבות החודשים אפריל ומאי, החומר עושה את פעולתו בחודשי הקיץ ופעילותו פגה כשמזג האוויר מתחיל להתקרר. תופעות הלוואי לפעולה זו עשויות להיות כאב ואדמומית באזור ההזרקה בעת ההזרקה, ולעיתים רחוקות שטף דם עורי באזור ההזרקה. יש לציין שאחד היתרונות לתהליך זה הוא (נירמול) ההזעה (הפיכת ההזעה לנורמטיבית). יש לזכור כי תהליך ההזעה הינו תהליך פיזיולוגי חשוב ואין הכוונה בעת הטיפול לבטלו קליל.

הזעת יתר הינה בעיה המשפיעה על איכות החיים של הפרט. ניתן לטפל בבעיה זו בקלות ובהצלחה רבה תוך שימוש בהליך פשוט, יעיל וקצר של הזרקת בוטולניום טוקסין (בוטוקס). רצוי לבצע טיפולים מהסוג הנ”ל אצל רופאים מומחים מיומנים, בעלי ותק וניסיון בתחום.

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?