ויטאמין D, השמש והעור – ד”ר אכי פרידמן

ויטאמין D מהווה כיום תעלומה מסוימת. אין הסכמה בין הגורמים הרפואיים לגבי הגדרות החסר או הגדרות המינון המדויק לטיפול ומשך הטיפול הנדרש בעת חסרים בוויטמין זה. עקב כך קיימות הנחיות מגוונות. ריבוי ההנחיות והרצון לקבוע אמות מידה אחידות עשויות לגרום לבלבול לצרכן ולמטופל. בהיסטוריה ידוע וזכור כי הפחד ממחלת הרככת אצל ילדים בעיקר בתחילת המאה ה-20. גרם להורים רבים לחשוף את ילדיהם ל”אמבטיות שמש” ארוכות. המשמעות הייתה חשיפה ארוכה, בלתי מוגנת ובלתי מוגבלת , בד”כ בערום מלא כשהמטרה היא לדאוג לצמיחת עצמות תקינות וחזקות. ולראייה , עד היום ניתן לראות מקרים של מחלה זו באזורים קרים בהם השמש היא מצרך נדיר. במקרים כאלו נצפות תופעות של חולשת העצם, פגמים ביצור ובמבנה העצמות. קושי וכאב בהליכה, בעמידה וכד’. במקומות רבים כאלה יש ניסיון לתקן את החסר ע”י צריכה מוגברת בשמן דגים העשיר בוויטמין. יש לציין כי גם במבוגרים עשויה להופיע מחלה דומה הנובעת מאותם גורמי חסר והגורמת לסימפטומים דומים.

ויטמין D הופך בנוכחות עור השמש למוצר פעיל ולאחר מעבר בכבד ובכליה הוא משמש לבניית עצם תקינה וטובה. בעקבות המידע שנאסף בשלושת העשורים האחרונים לגבי הנזק המצטבר הטמון בחשיפה ארוכה ובלתי מבוקרת לשמש מתעוררת השאלה האם ומתי ובאיזו כמות יש להיחשף לשמש בכדי לקיים מאזן ויטמין Dיעיל אך לא לגרום לנזק עורי, אסתטי כמו גם רפואי?

 

האם קיים פרק זמן אופטימלי לחשיפה לשמש?

ממחקרים עדכניים עולה כי יש ככל הנראה צורך בחשיפה של כ-15 דקות דווקא בשעות החמות 10:00-16:00 (בהם הקרינה מקסימלית ונזקיה מרשימים לעור) בכדי ליהנות מהשפעת השמש על תפקוד ויטמין D. מצד שני, ברור כי חשיפה כזו בשעת כאלו וברמות קרינה כנ”ל עשויה להיות בעייתית הן מבחינת הזדקנות העור וכמובן בסיכון לגידוליים עוריים עתידים. ממחקרים אלו עלה גם כי לאנשים מבוגרים חשיפה לשמש לא בהכרח מביאה ליצירת ויטמין D איכותי ויעיל כפי שקורה בצעירים באותה רמת חשיפה. כלומר, קיימת שונות בין אנשים הן באותה קבוצת גיל וכמובן בין קבוצות גיל שונות. גם באזורים בהם השמש מצויה בשפע אנו עדים לתופעה של חסר בוויטמין D עקב תרבות לבוש (אוכלוסיית נשים דתיות בישראל ואפילו אוכלוסיית נשים בדואיות בשבטים בסיני).

הממצאים הנ”ל מדגימים עד כמה הרפואה אינה מתמטית ועד כמה חשוב להתאים הנחיות באופן פרטני ו”בתפירה אישית”.

לסיכום, יש מקום לחשיפה מבוקרת לשמש ויש הכרח לשמר מאזן ויטמין Dאיכותי אך בו בעת יש לשמור על עורנו. כמו תמיד רצוי למצוא את “דרך המלך” בכדי ליהנות מכל העולמות.

[ninja_forms_display_form id=”19″]

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?