על טעם ועל ריח – ד”ר אכי פרידמן

בימי קיץ לוהטים אלו אחת הבעיות המטרידות לא מעט אנשים היא הזיעה והריח הנלווה אליה. כפי שישנם אנשים המזיעים מעט כאלה המזיעים הרבה ישנם כאלו שריח זעתם אינו מורגש וכאלה שריח זיעתם חריף במיוחד. אגב – אין כל קשר בין השניים.

תהליך ההזעה הינו תהליך ביולוגי פיזיולוגי שמטרתו וויסות חום הגוף ע”י הפרשת מלחים ונוזלים הנלווים אליהם וקירור חום הגוף בצורה זו. בעוד הזיעה הינה נטולת ריח הרי שהחיידקים והפטריות שעל עורנו הם ככל הנראה אלו ה”מוסיפים” ניחוח כזה או אחר. לכן קיים הגיון פשוט בהסרת השיער באזורי הזעה מוגברת כמו למש בתי שחי.

קיימת השערה כי ריח הזיעה מוגדר ולו בחלקו ע”י התפריט ומרכיבי המזון אותם אנו צורכים. קיימים מזונות שונים הידועים כמופרשים בזיעה או כבעלי השפעה על ריח הזיעה ובהם חילבה קפאין שום ומאכלים חריפים אחרים.

סיפור ידוע הוא על אותם אנשים המנסים להפחית את לחץ הדם ע”י אכילת כמויות נכבדות של שום. אנשים אלו הופכים במהרה לבלתי נסבלים בסביבתם עקב “ענן שום” המלווה אותם. מאידך, קיימים מאכלים האמורים לצמצם את ריח הזיעה והם באים בעיקר מן הצומח: נבטים, פטרוזיליה ואבטיח. אולם ככלל קשה מאוד לגרום לאדם לשנות באופן מהותי את הרגלי האכילה שלו מה גם ששינוי כזה עשוי (אך לא בהכרח חייב) להביא לשינוי מהותי בריח הזיעה של אותו אדם.

קיים הגיון מסוים בהמלצה לסובלים מריח זיעה חריף לנסות ולהימנע ממצבי הזעה מוגברת (כמו לאחר אכילת מאכלים חריפים) העשויים לגרום להזעה למשל) וניתן לעיתים לנטרל מעט מריח זיעה חריף ע”י שתיית לימון סחוט או לעיסת ירקות ירוקים העשירים בחומר הקרוי כלורופיל והוא המנטרל חלק מריחות הזיעה.

האפשרות המוכרת לכולם היא שימוש בדאודורנט על סוגיו, גווניו, צורותיו וריחותיו השונים. הדאודורנטים למיניהם משמידים את החיידקים והפטריות האחראיים לפירוק הזיעה ולריח הנובע מכך. בחלקם הם מכילים חומרי בישום העשויים לגרום לתגובות אלרגיות ובאים במגוון צורות הגשה (ג’ל, ספרי וכד’). רצוי להשתמש בתכשירים נטולי פאראבן או אלכוהול בכדי לצמצם תופעת התגובות האלרגיות.

השימוש בתכשירים מכילי אלומיניום עשוי להיות יעיל יותר כיוון שלאלומיניום יכולת להפחית את תהליך ההזעה אולם לעיתים קרובות הוא עשוי  ליצור תופעת אודם, גירוי ורגישות עורית ולכן יש הטוענים שרצוי להמעיט בו.

ככלל ריח זיעה חריף הינו נושא רגיש ויש לנסות ולהתמודד עמו בהדרגה ותוך ניסיון לבודד ולמקד

את הגורם. ייתכן ששימוש בדאודורנט מתאים, שתיית מי לימון סחוט מספר פעמים ביום ואכילת ירקות ירוקים עשויים להביא הקלה משמעותית לאלו הסובלים מהבעיה.

 

[ninja_forms_display_form id=”19″]

[ninja_forms id=71]

© 2024 - All rights reserved to Dr. Acky Friedman           |           Privacy policy           |           Site built by Subsmash

שינוי גודל פונט
ניגודיות

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?